Blocket gick i slutet av april ut och varnade sina användare för en ny typ av bedrägeriform som drabbar annonssajten än idag. Personer ringer till annonsörerna och utger sig för att komma från Blockets kundservice, ett knep för att försöka lura till sig användarnas kontouppgifter.
Den 30 april i år skrev Västerbottens-kuriren om ett misstänkt bedrägeriförsök på Blocket. En man hade lagt upp en annons på annonssajten och kort därefter fick han ett telefonsamtal. Personen som ringde mannen berättade att han ringer från Blockets kundservice för att det blivit fel vid betalningen av annonsen och att företaget behövde mannens kontouppgifter. Kort efter samtalet publicerades annonsen felfritt och mannens misstankar bekräftades.
Sedan en tid tillbaka finns en röd varningsruta publicerad på Blocket där användarna uppmanas att inte lämna ut kontouppgiter via telefon eller mail.
Thomas Bäcker, säkerhetsansvarig på Blocket, säger till Svenska Dagbladet att annonsörer vid ett flertal tillfällen hört av sig till företaget och berättat att de blivit utsatta för bedrägeriförsök via mail eller sms.
Blocket uppmanar annonsörerna att själva göra en polisanmälan om de anar oråd, eller att de kontaktar Blocket som i sin tur tar kontakt med polisen.